Stresu dažniausiai pavadiname tai, kas mums yra nemalonu, kas sukelia neigiamas emocijas ar neigiamą poveikį ir kenkia mūsų fizinei bei psichinei sveikatai. Tikrai dabar nerastume nei vieno žmogaus, kuris nepatirtų streso. Kaip bebūtų gaila, tačiau stresas tampa nuolatiniu mūsų palydovu. Kiekvienas į stresą reaguojame gana įvairiai: padažnėja širdies plakimas, pakyla kraujospūdis, keičiasi odos spalva, atsiranda prakaitavimas, galvos skausmas, silpnumas, nuovargis, apetito praradimas ir kt. Tačiau stresas gali turėti ne tik neigiamą, bet ir teigiamą poveikį, kuris priverčia mobilizuoti jėgas, susikaupti.

        Išskiriamas ilgalaikis ir trumpalaikis stresas. Trumpalaikis stresas trunka nuo kelių minučių iki valandos. Patiriant kasdieninį stresą ir netgi keletą kartų per dieną, ir jei tai tęsiasi ne vieną savaitę ar mėnesį, daroma žala darbo ir žmogaus gyvenimo kokybei. Jei šie trumpalaikiai veiksniai būna intensyvūs ir pastovūs, tai po tam tikro laiko tampa ilgalaikiu stresu, kuris gali sukelti nemigą, atsirasti apatija, atminties sutrikimai, depresija.

        Pedagogų jaučiamas stresas orientuotas beveik tik į neigiamas reakcijas ir  neigiamus jausmus. Jaučiami psichofiziologiniai, emociniai ir kognityviniai požymiai pasireiškia įvairiais sveikatos sutrikimais, nerimu, įtampa, išsiblaškymu, entuziazmo praradimu, padidėjusiu savikritiškumu ir gali turėti reikšmingos įtakos ir profesinei veiklai ir asmeninei gerovei.

       Nors ir kaip norėtume, tačiau stresas nedingsta savaime. Net ir menkiausias patiriamas stresas yra pavojingas dėl to, kad  glūdi mūsų pasąmonėje ir veikia  elgesį įvairiose situacijose. Dažnai patys net  nesuvokiame, kodėl pradeda erzinti  tam tikri  dalykai, kurių anksčiau nepastebėdavome,  kodėl pasielgiame taip, kad  elgesys ir mums patiems ir aplinkiniams tampa nepriimtinas

     Kaip sumažinti patiriamo streso žalingą įtaką? Kaip padidinti atsparumą stresui? Tai galima padaryti tik išmokus jį atpažinti, gebant valdyti. Rugsėjo 19 dieną, Jonavos visuomenės sveikatos biuras organizavo Bukonių mokyklos-daugiafunkcio centro mokytojams seminarą-praktikumą „Streso valdymas ir savęs harmonizavimo metodai pedagogo darbe“. Šio seminaro tikslas yra padėti mokytojui  įvaldyti streso valdymo metodus, padedančius sumažinti jo poveikį bei  tapti atsparesniam.  Mokytojai išbandė praktinius metodus, padedančius mažinti stresą darbe, jo įveikimo būdus ir savireguliacijos technikas. Užsiėmimą vedė VŠĮ „Psichologinio konsultavimo grupė“ lektorė Gintarė Mėslinienė.

{joomplucat:209 limit=10|columns=5}

 

 

Irena Pratkelienė

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė (jaunimo sričiai)

Skip to content